• APRENDER: Just a nice name for the most vulnerable schools? 

      Facal, Juan Martín; Ferrés, Gonzalo (2022)
      El mundo ha visto un aumento en el acceso promedio a la educación en los últimos años, pero esto aún esconde grandes disparidades en los logros educativos. El contexto familiar siguen siendo un fuerte predictor de los ...
    • Asignación de derechos de usufructo en mercados informales: evidencia desde las calles 

      Cabrera, José María; Cid, Alejandro (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2014)
      En el presente estudio, observamos los resultados deuna política de asignación masiva de derechos de usufructoa los cuidacoches, per-sonas que desempeñan –en la informalidad– tareas de vigilancia de ...
    • Beware: a woman is looking after your car 

      Blanco, Magdalena; Cabrera, José María; Cid, Alejandro (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2016)
      There has been little research on the association between behaviors, gen-der and usufruct rights in informal settings. Using a unique database from an underprivileged population, who informally look after cars parked in ...
    • Deporte y resiliencia en población juvenil de alta vulnerabilidad 

      Cabrera, José María; Cid, Alejandro; Irisarri, Juan José (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2016)
      Usando una base de datos inédita, creada a partir de cuestionarios administrados a una población de contexto crítico, este trabajo busca medir el impacto de un programa de prevención de violencia adolescente a través del ...
    • Do higher salaries yield better teachers and better student outcomes? 

      Cabrera, José María; Webbin, Dinand (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2018)
      We study the effects of a policy aimed at attracting more experienced and better qualified teachers in primary schools in disadvantaged neighborhoods in Uruguay. Teachersin these schoolscould earn higher salaries. Estimates ...
    • Fecundidad e ingresos en Uruguay 

      Cabrera, José María (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2011)
      En este artículo trato de identificar y estimar el efecto de la fecundidad en los ingresos familiares. La endogeneidad de la decisión de tener un segundo hijo la analizo con una muestra de mellizos en el primer nacimiento ...
    • Frequency of testing. Lessons from a field experiment in higher education 

      Bernatzky, Marianne; Cabrera, José María; Cid, Alejandro (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2017)
      Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of frequent testing on the performance of undergraduate freshmen. Methodology: The impact evaluation of the intervention is designed as a field experiment ...
    • Gender differences to relative performance feedback: a field experiment in education 

      Cabrera, José María; Cid, Alejandro (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2017)
      Individuals care about both their absolute performance and their performance relative to others. For example, workers satisfaction is affected not only by their nominal wage but also by the comparison of their salaries ...
    • Joint-liability vs. individual incentives in the classroom. Lessons from a field experiment with undergraduate student 

      Cid, Alejandro; Cabrera, José María (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2012)
      We evaluate the impact of joint-liabilityincentives in the classroomusing a randomized field experiment.The instructor designsgroups of three studentsin the classroom and providesa premiumto their ...
    • Justification of physical and verbal aggression in uruguayan children and adolescent 

      Fares, Natalia E.; Ramírez, Martín J.; Cabrera, José María; Salas, Fernando (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2011)
      This study examines the justification of aggressive acts in Uruguayan children and adolescents in different social situations as a function of age and sex, as well as the effect of differences in socioeconomic status ...
    • Mandatory helmet use and the severity of motorcycle accidents: no brainer? 

      Blanco, Magdalena; Cabrera, José María; Carozzi, Felipe; Cid, Alejandro (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2019)
      We study the impact of mandatory motorcycle helmet use laws on the severity and volume of road accidents in Uruguay by exploiting a change in the enforcement of the traffic law. Using event-study, differences-in-difference ...
    • Pobreza, educación y salarios en América Latina 

      Borraz, Fernando; Cabrera, José María; Cid, Alejandro; Ferrés, Daniel; Miles, Daniel (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2010)
    • Regular information and health: evidence from a field experiment with undergraduate students 

      Bernatzky, Marianne; Cabrera, José María; Cid, Alejandro (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2015)
      We run a randomized controlled trial with the aim of evaluating the effects of a health seminarcomplemented with weekly reminders on health outcomes. Our research design exploits the excess of applicants over the ...
    • Strategies to increase the take-up of social benefits. Evidence from a field experiment in a deeply vulnerable population 

      Cid, Alejandro; Cabrera, José María; Bernatzky, Marianne; Ramírez-Michelena, María; Blanco, Magdalena (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2019)
      This is the first paper to identify, using a field experiment, the effects of intense one-on-one assistance by a professional social worker on the take-up of social benefits within a population of deeply disadvantaged ...
    • Violencia: caracterización de la población adolescente de instituciones educativas de la región Oeste de Montevideo en relación a la situación de violencia en la que viven 

      Fernández, Alicia; Giménez, Andrea; Lewy, Esther; Lozano, Fernanda; Olivera, Virginia; Cabrera, José María; Cid, Alejandro; Salas, Fernando; Hackembruch, Cecilia (Universidad de Montevideo, Facultad de Ciencias Empresariales y Economía, Departamento de Economía, 2010)
      Todos los días en las páginas de los periódicos nacionales y en las noticias televisivas, leemos y escuchamos sobre actos de violencia que tienen como protagonistas a niños, niñas y adolescentes ya sea como víctimas o ...